top of page

Human Design Blog

5 dingen die ik als ondernemer nu doe die ik vroeger belachelijk zou hebben gevonden.


De manier waarop ik dit bedrijf creëer kan ik (nog) niet terugvinden in een marketing of ondernemersboek. Ik doe dingen die mijn vroegere zelf belachelijk zou hebben gevonden.

Irrationeel. Zweverig. Onnodig. Niet relevant. Niet helpend. En toch...


Deze manieren hebben er toe bijgedragen dat:


🙌🏼 ik tig keer meer plezier heb in het creëren van dit bedrijf dan mijn vorige twee bedrijven.

🙌🏼 mijn klanten me wekelijks vertellen hoe blij ze zijn met onze producten (en ook mijn manier van ondernemen) en ze delen dit ook nog eens heel actief op hun socials.

🙌🏼 mijn bedrijf zich al drie jaar achter elkaar ruim verdubbeld in omzet en nog meer in winst.


Dit zijn ze:


1. Alles in mijn bedrijf is relationeel


Mijn bedrijf is geen extensie van mij. Het is een eigen entiteit waar ik een relatie mee heb. Dit geldt ook voor alles wat ik aanbied: mijn gratis & betaalde producten.


Als een bepaald product niet lekker loopt, vraag ik niet als eerste ‘waarom kopen ze niet’ of ‘heb ik wel genoeg of de juiste dingen gedaan?’ 


Ik bevraag eerst mijn eigen relatie met dit product.

Zo van binnen, zo van buiten.


  • Als ik me verward voel over mijn product, krijg ik verwarring terug: veel vragen en niet-kopers

  • Als ik materiële verwachtingen plaats op een product (jij moet mij xx omzet brengen), krijg ik de druk van de verwachting terug: klanten die druk van verwachting brengen.

  • Als ik er eigenlijk geen zin in heb, krijg ik ‘eigenlijk geen zin’ terug.


Dit betekent ook dat ik erken dat mijn bedrijf, mijn producten en ik door relationele fases heen gaan:


  • Met sommige producten ben ik aan het daten. Dat voelt spannend, ontdekkend en soms ook nog heel ongemakkelijk. 

  • Met sommige producten zit ik vol in de verliefdheidsfase en wil ik dat de hele wereld ze net zo fantastisch vindt als ik. Ik laat ze volop zien vanuit mijn JOY erover.

  • Met sommige producten zit ik in de fase van diepgewortelde liefde, maar moet ik oppassen dat het geen sleur wordt. 

Elk product vraagt zo iets anders van mij. 


2. Ik houd sessies met mijn bedrijf & producten


Hieraan gerelateerd, houd ik dus regelmatig sessies met mijn bedrijf en mijn producten. 


Ik vraag aan mijn bedrijf wat het wil worden, wie het wil dienen en op welke manier. 

Ik vraag datzelfde aan mijn producten en diensten. 


  • Op deze manier neem ik heel makkelijk afscheid van producten. 

  • Op deze manier geef ik mezelf ook alle ruimte dat producten nooit “af” zijn maar organisch mogen bewegen en groeien. Qua inhoud en vorm.

  • Op deze manier houd ik t speels, vrij en natuurlijk voor mezelf. 


3. Instagram is de galerie voor mijn kunst


Ik zie Instagram niet als sec een marketing kanaal.


Het is op de eerste plaats de galerie waar ik mijn creatieve expressie tentoonstel en mensen uitnodig erop te reageren.


Elke post op dit account is een persoonlijk kunstwerkje, qua inhoud en vorm, over dat wat mij fascineert. Waar ik blij van word en wat ik wil delen met de wereld. 


Ik lees heel vaak mijn eigen posts terug. Ik kijk mijn eigen video’s terug. Ik vind mijn eigen kunst oprecht heel leuk en waardevol!


Ik word heel blij van mijn eigen insta en dat is rete aantrekkelijk voor de mensen op mijn fractaal, zo blijkt uit de groei en interactie daar.


Ik start de creatie van mijn posts niet met de intentie dat “het iets op moeten leveren”. Die verwachting leg ik niet op mijn posts.


Ik start mijn posts doorgaans vanuit 1 van deze 2 vragen:


  • Wat zit er in mij dat er nu uit wil?

  • Wat voel ik dat mijn klant nu van mij wil horen?


Daar maak ik mijn eigen kunstwerkje van. 


Elke post is als een knutselprojectje zoals vroeger op de kleuterschool. 


Je kunt het niet fout doen zolang je het met plezier doet. 


4. Geen nieuwe dingen zonder uitnodiging


Regelmatig heb ik ideeën voor nieuwe producten. 


Ik initieer ze nooit. Ik weet inmiddels dat het brainstormen over nieuwe producten nooit stopt. Ik vind dat proces te leuk. 


Maar ik schiet niet meer direct in de executie-stand.


Ik heb inmiddels zo vaak ervaren hoe anders en echt veel makkelijker het gaat als er een externe formele uitnodiging onder ligt:


  • Jouw Human Design Boek

  • De Human Design Coaching Toolkit

  • De Community Weken. 


Ze zijn allemaal ontstaan vanuit directe vragen van (toen nog) potentiële klanten. 


5. Ik wil niet altijd moeten groeien


De valkuil ligt enorm op de loer dat het altijd meer moet zijn. Meer omzet dan vorige maand, vorig kwartaal, vorig jaar. De dashboards moeten altijd op groen. 


Deze druk wil ik niet. 


Van alle 5, ligt mijn grootste groei en dus uitdaging nu bij deze. Ik voel die druk namelijk wel degelijk. Daarmee leg ik dus ook steeds een hogere verwachting op mijn bedrijf dat die aan die groei-druk moet voldoen. 


Mijn bedrijf moet dan een behoefte van en in mij vervullen. Dat wil ik niet. 


Ik wil dat mijn bedrijf zich op haar eigen natuurlijke wijze ontwikkelt. Met fases van lente, zomer, herfst en winter. Zodat wij samen een gezonde relatie hebben met alle ups en downs die daarbij horen.


Welke van deze 5 intrigeert je?


Heb je op de slides iets gelezen wat je intrigeert?

Zou je over 1 van deze meer willen weten?

Kijk je er anders tegenaan?


Laat het weten in een email


Net als jij ben ik het vak van ondernemen voor mezelf aan het vormgeven op een manier die bij mij past.


Ik laat genormaliseerde manieren achter me en omarm nieuwe. Dat proces voelt bij vlagen ongemakkelijk en ook eenzaam. 


Het helpt mij enorm om me te omringen met ondernemers die het ook anders doen. 


Die dingen doen die nog in geen enkel (marketing of ondernemers)boek staan. 

 

Liefs, Rianne


Bestel Jouw Human Design Boek

Over mij, Rianne Klein Geltink

Over Ons Rianne.png


6 jaar ervaring in leven (en werken) volgens mijn Human Design:

  • Ruim 400 mensen een 1:1 reading gegeven

  • Ruim 1.800 persoonlijke Human Design boeken geschreven

  • Ruim 200 HD marketing sessies gegeven

  • Ruim 200 opgeleid to Human Design Professional
     

Op Instagram deel ik wekelijks inzichten over Human Design en hoop zo dat jij steeds beter jezelf gaat begrijpen en je innerlijke kracht gaat honoreren. 

Wij bieden hiervoor Jouw Human Design Boek en de Human Design Coaching Toolkit!

bottom of page