top of page

Drie 'slimme' marketing tactieken die ik niet (meer) toepas als ondernemer

Bijgewerkt op: 29 jun.


Mijn achtergrond als marketeer zit me soms in de weg.


Marketing is de kunst van het op een waardevolle manier invulling geven aan behoeftes van klanten. De meeste mensen denken overigens dat marketing het aansmeren van producten is.


Vandaar ook dat heel veel marketing 'guru's' op social media jou tips & tricks geven hoe jij je conversie omhoog krijgt, of te wel het aantal klanten dat iets koopt.


Ik doe aan de meeste niet (meer) mee sinds ik me bewust ben van (mijn) Human Design.



1. Bestaande klanten automatisch toevoegen aan je emaillijst


Bij de lancering van het Human Design Magazine kreeg ik van verschillende andere ondernemers de opmerking dat ik bestaande klanten gewoon mocht mailen (volgens de privacywet).


Ik weet dat dat zo is.

Maar dat iets mag, betekent niet dat je het ook moet doen.


Ik kies ervoor om mijn gratis inspiratie alleen te sturen naar mensen die mij daarvoor hebben uitgenodigd.

De uitnodiging is er omdat je me volgt op Instagram, je email-adres hebt gegeven voor het HD magazine of de gratis Masterclass of je geld hebt gegeven voor een Human Design Boek of Sessie.


Dat iemand een Human Design Boek heeft gekocht, betekent niet automatisch dat ze ook een Human Design Magazine willen ontvangen.


Natuurlijk heb ik mijn klanten verteld dat ik dit aan het doen ben en ze de mogelijkheid gegeven zich aan te melden. Maar als ze dat niet doen, krijgen ze geen magazine.


Het effect is dat per saldo minder mensen het Magazine hebben ontvangen dan wanneer ik ook mijn klanten had gemaild.


Een positief effect is dat de mensen die ik iets toestuur daar ook echt om hebben gevraagd. De "engagement" (kwaliteit) is vele malen groter. En dat is uiteindelijk een stuk belangrijker voor mij dan aantallen.


2. Een campagne voor verlaten winkelwagentjes


Als jij in mijn webshop een Human Design Boek of Sessie toevoegt aan je winkelwagentje, je gegevens invult, maar je rekent (nog) niet af, dan zie ik dat aan de achterkant. Creepy, ik weet 't.


Marketeers zien die mensen als hele warme "leads". Mensen die zo ongelooflijk ver in het koopproces zijn: ze hebben vast dat laatste duwtje in de rug nodig.


Dus kun je met de meeste webshopsoftware daar email-campagnes voor maken.

Dat je na een aantal uren of dagen een mailtje ontvangt om je eraan te herinneren dat er iets in je winkelwagentje zit en of je de bestelling niet wilt afronden.


Hier doe ik niet aan.


Ik ben me extreem bewust van de impact van mijn eigen Human Design op mijn omgeving.

Mijn hoofd & ajna centrum zijn gedefinieerd. Ik straal mentale energie de wereld in.

Het hoofdcentrum is een druk centrum. 70% van de wereld heeft een ongedefinieerd hoofdcentrum.


Dit betekent dat de energie die ik uitstraal, via bv een email of jij toch niet echt dat boek wil afrekenen, is letterlijk mentale druk voor anderen.


Het voelt voor mij niet integer om jou mentaal onder druk te zetten om iets te kopen.


Tel hierbij op dat meer dan de helft van de mensen niet geboren is om snel beslissingen te nemen.

Dus wie weet ben jij wel een Reflector en heb je dat boek in het winkelwagentje gezet en nu wil je heerlijk 28 dagen voelen of het voor jou is.


Of heb jij emotionele autoriteit en wil je nog even je emotionele golf afwachten voor je definitief ja zegt.


Ik wil jouw innerlijke autoriteit honoreren.

Dat is het fundament van mijn boodschap en werken met Human Design.


Zou heel gek zijn als ik jou dan onder druk ging zetten om te beslissen.


3. Lanceringen van een week (met tijdsdruk)


Deze hangt samen met de vorige.

In de online wereld is groeien via lanceringen inmiddels normaal geworden:


Je organiseert een gratis 'experience' zoals een challenge of webinar waarbij je aan het einde een aanbod doet. Als je direct ja zegt of binnen 24 uur beslist krijg je ook nog eens een vette bonus.

Na 5 dagen is het aanbod weg, je kunt niet meer mee doen.


Toen ik in 2017 net in de online wereld begon, heb ik mijn business coaching membership, wat ik samen met een Amerikaanse business partner heb opgezet, ook via lanceringen laten groeien.

En het voelde zo ongemakkelijk.


Tot het kwartje viel. Toen ik Human Design ging studeren besefte ik dat dit echt vorm is van het creëren van valse schaarste. Dit is een vorm van inspelen op de angst van de milt.

De angst om iets te missen, de angst dat je zonder nu in te stappen geen resultaten gaat halen, etc.


Hier pas ik voor.


Natuurlijk start een cursus vaak op een vast moment en kan je niet later instappen, maar waarom vertel je me niet gewoon op je website dat die cursus over 6 maanden weer start, wat het kost en wat het me kan brengen.

Dan kan ik nu al voelen of je aanbod voor mij is.

Dan kan ik een, voor mij gezond, besluit nemen.


Dat er zelfs in de Human Design wereld ondernemers zijn die op deze manier hun business laten groeien vind ik soms moeilijk te begrijpen.

Hoe kan je prediken dat we onze innerlijke autoriteit moeten volgen en tegelijkertijd ons onder (tijds)druk zetten met je aanbod. Snap ik oprecht niet.


Ik heb op Facebook vorig jaar een Amerikaanse Human Design coach hierop aangesproken en zij vond dat vijf dagen echt genoeg was om een keuze te maken. Ik vond dat raar, omdat het dan helder was dat bv Mentale Projectors zoals ik en Reflectors niet tot haar klantgroep behoren. Wij hebben echt meer tijd nodig. Ik was zelfs een beetje gepikeerd.

Tot ik me recent realiseerde dat dit helemaal haar recht is als ondernemer.

Zij onderneemt vanuit haar design, haar succesformule.

Zij trekt daarmee een bepaalde klant aan. Ik ben duidelijk niet haar ideale klant. En dat is ok.


Mijn gepikeerdheid kwam doordat ik, zonder uitnodiging, haar over dit onderwerp had gegidst. Mijn gepikeerdheid was mijn bitterheid over haar reactie en keuze het anders te doen. Ik kreeg weer even een lesje in wat het effect kan zijn als je onuitgenodigd je neus ergens insteekt 🤣.


Liefde voor marketing & verkoop


Ik houd heel veel van marketing. Ik houd ook van verkoop.

Ik houd van klanten blij maken en dat is voor mij wat marketing & verkoop is.


Ik zeg wel eens gekscherend, als ik de hele dag Human Design gerelateerde Instagram posts mocht maken, zou ik dat hemels vinden.


Ik houd van op een organische manier jullie inspireren met Human Design informatie.

En als jij dan dieper wilt gaan kan je op verschillende manieren bij me terecht.


Ik kies ervoor om jou daarvoor niet onder druk te zetten.

Ja, het is mijn verantwoordelijkheid als ondernemer jou te laten weten hoe je met me kunt samenwerken.

En dat kan op een manier waarbij ik nooit jou op welke manier dan ook onder druk hoef te zetten om (snel) een keuze te maken.


Ik wil met mensen en klanten werken die mij hebben uitgenodigd via het geven van hun email adres of geld. Ik ga er nooit vanuit dat die uitnodiging tot het eind der dagen geldt.


Dit voelt voor mij integer.

Dit voelt voor mij fijn.


Maar hey, dit is vanuit mijn Human Design.

Doe niet zoals ik doe, doe zoals jij bent geprogrammeerd.

Jij hebt je eigen Human Design Succesformule!


Die heb jij te volgen om vrij & blij te ondernemen volgens je design en de klanten aan te trekken die jij helemaal geweldig vindt.



Liefs, Rianne


P.S. Vanaf maart ga ik het aantal mogelijkheden om een Human Design Sessie te boeken sterk verminderen. Ik ga terug naar maximaal 3 sessies per week, op woensdagen en vrijdagochtend.


Ik voel dat ik ruimte wil creëren om aan het volgende project te werken: de Human Design Coaching Toolkit (incl Carddeck van het hele systeem, studiegroep, filmpjes en andere tools). Om jezelf en/of je klanten via Human Design te coachen.


Dit bericht is niet bedoeld om nu FOMO bij je op te wekken over het boeken van een sessie.

Blijf bij je eigen innerlijke autoriteit ❤️, die vertelt je wat goed is voor je om te doen. FOMO is dat nooit.

155 weergaven

blog

Human Design

Bestel Jouw Human Design Boek

website header.png

GRATIS HUMAN DESIGN
MASTERCLASS

Benut je eigen succesformule.
Verdien stralend en relaxed goed geld.

Over mij, Rianne

rianne wonder woman-35.jpg

Ik ben Rianne, Human Design Docent.
In 2017 is Human Design op mijn pad gekomen en ben ik door mijn privé mentor Corame uitgenodigd om dit systeem te leren. Sindsdien deel ik met heel veel enthousiasme kennis over hoe jij jouw unieke succesformule kunt gebruiken om vrij & blij te leven en werken. 


Op Instagram deel ik wekelijks inzichten over Human Design en hoop zo dat jij steeds beter jezelf gaat begrijpen en je innerlijke kracht gaat honoreren. 

Je kunt bij mij ontdekken hoe jij geboren bent te stralen door het aanschaffen van
Jouw Human Design Boek of het boeken van een individuele Human Design Sessie.