Post corona koffie
Bijgewerkt op: 29 jun.
Mijn vaste koffiecafeetje in de wijk, Caspar, heeft een corona protocol. Ze hebben de inrichting veranderd zodat mensen zich veilig voelen en de bediening zichzelf zoveel mogelijk beschermt.
Het is echt prachtig gedaan. Je moet nu reserveren. Het reserveringssysteem begint vanaf 2 personen. Voor de horeca haar deuren moest sluiten medio maart kwam ik daar meerdere keren in de week een cappuccinootje (of twee) drinken. Om te werken, lezen of schrijven. Op een hele fijne loungebank achterin de zaak.
Vanochtend belde ik ze of dat weer mocht en dat mocht. Ik hoefde niet te reserveren. Dus nu zit in in dit cafeetje dit bericht te typen. Omdat ik me vlak na binnenkomst onprettig voelde. Eventjes geen JOY.
Bij binnenkomst werd ik gevraagd even te wachten omdat de bediening nog druk was met hun eigenlijke werk: bedienen. Een hele vriendelijke dame stond me vervolgens te woord. Ze vroeg me wat ik wilde en ik gaf aan dat ik graag koffie kwam drinken, daar achterin op dat fijne bankje.
Conform protocol vroeg ze me of ik verkoudheidsklachten had waar ik negatief op antwoordde. Ik dacht, nu mag ik doorlopen en mijn koffie bestellen. Maar nee.
Ze vroeg mijn naam en mijn telefoonnummer en voerde die gegevens ergens in op een iPad, zonder uit te leggen waarom. Ik bleef stil, maar in mij steeg mijn ongemak. Als laatste zei ze: 'ik reserveer een uurtje voor je, zo lang rekenen wij voor koffie'. Ik moest nog even mijn handen desinfecteren en vervolgens mocht ik naar 'mijn' loungebank lopen.
Ik liep er heen met een onprettig gevoel.
Waarom wil ze mijn telefoonnummer? Waarom mag ik maar een uurtje blijven? Als ik nou een 3e kopje koffie of een broodje bestel mag ik dan langer blijven?
Al die vragen gingen door me heen en ze namen mijn zin in een fijn koffiemomentje weg.
Mijn aandacht ging uit naar mijn openstaande vragen.
Tot ik me besefte dat ze mijn telefoonnummer waarschijnlijk vragen omdat, mochten er mensen ziek worden, ze me kunnen informeren. Ik realiseerde me dat zij ook gewoon hun stinkende best doen er iets van te maken in deze rare tijden. Ze volgen primair het protocol en ze proberen de klantervaring, met inachtneming van de regels, zo fijn mogelijk te laten zijn. Ze hebben juist constructieve klant feedback nodig om het om het nog prettiger voor iedereen, bediening en gasten, te maken. We zijn samen aan het leren.
Ik kan kiezen of ik mijn aandacht richt naar het negatieve gevoel van mijn eerste post-corona koffiemomentje in mijn favoriete café of juist respect heb voor hoe weerbaar horeca professionals in deze tijd moeten zijn. Ik kies voor het laatste omdat me dat een beter gevoel geeft. Een betere reden ken ik niet.
Ik blijf nog wel even dat uur zitten om te kijken of ze me eruit schoppen ;-)
Hugs, Rianne
P.S. Elke dag een beetje aandacht geven aan JOY heeft als effect dat je meer JOY in je leven gaat creëren EN dat je oefent in omdenken van een mogelijk negatief naar een beter voelend perspectief. Hoe fijn is dat?! Wil je er ook mee aan de slag? Download mijn gratis "The JOY Effect Draaiboek" en start vandaag nog. P.S. 2: ik mocht blijven zitten :).