Succesvol doelloos ondernemen met je Human Design Succesformule
Bijgewerkt op: 29 jun.
Ik begin er niet meer aan. Ik heb al zo veel prachtige volzinnen op papier gezet waar vervolgens geen bal van terecht kwam. Inmiddels zou ik ook echt beter moeten weten.
Ik heb het over een strategisch plan maken voor mijn bedrijf.
Je wordt er mee doodgegooid op Instagram deze weken.
'Maak van 2022 je beste jaar ooit!"
'Goalsetting op een manier die wel werkt'
Ik moet er steeds harder om lachen.
Vrijwel elke methode die je aangereikt krijgt om van 2022 je beste jaar ooit te maken, benoemt ergens dat je een doel mag (moet?) formuleren. Een resultaatgericht doel welteverstaan.
Een resultaat gericht doel is een uitkomst van een inspanning.
Dus bv een omzetdoel, aantal klanten, of groeidoel:
€10.000 omzet per maand.
4x een uitverkocht groepsprogamma met 8 deelnemers per keer.
25% groei in product of dienst X.
Resultaatgerichte doelen, strategische plannen en Human Design gaan niet samen.
Elk resultaatgericht doel en bijbehorend plan dat ik kan verzinnen om een uitnodiging te forceren als projector ondernemer is bij voorbaat gedoemd te mislukken. Een strategisch plan is een aanpak geformuleerd door mijn verstand (dus verstandig) over hoe ik iets ga realiseren. Oh en ik snap de aantrekkingskracht van een strategisch plan hebben.
Het klinkt zo fijn toch, Projector? Een plan dat je letter voor letter uit kunt voeren en dan plop, stromen de klanten die je uitnodigen binnen.
Of voor jou als (Manifesting) Generator, je maakt een strategisch plan, hele mooie volzinnen op papier hoe jij volgend jaar die 10.000 klanten gaat helpen en dan ehm, ja ergens moet je nog even regelen dat je onderbuik (sacrale centrum) onderweg continu ja blijft zeggen.
En jij lieve Reflector, wil jij even doelen stellen over hoe vaak je je wilt laten verrassen?
Of jij dan Manifestor, kun jij even een strategisch plan schrijven over hoe en waar jij je creatieve downloads krijgt zodat je in de AAN stand kunt gaan staan. Fijn ja. Het liefst doordeweeks, dat past beter in de planning :).
Zie je hoe belachelijk dit is?
We hebben ons aan laten praten dat als je geen strategie, doel of plan hebt je niet succesvol kunt zijn als ondernemer.
Wat een bullshit.
In een eerder blog over werktijden deelde ik al:
Jouw situatie + Jouw Human Design succesformule = vrij & blij goed geld verdienen
Hier geloof ik 1000% in en ik wil zelf die overtuiging ten volste in mijn gedrag laten zien.
Er is geen uniforme manier van succesvol ondernemen. Er zijn miljoenen wegen naar succes.
Jij hebt de jouwe te ontdekken en toe te passen.
Jouw Human Design geeft je daar de handvatten voor. Die zitten in wat ik de 9 ingrediënten van jouw succesformule noem. Ik heb hier een complete gratis masterclass over opgenomen.
Met die negen ingrediënten kun jij elke dag op jouw eigen manier ondernemen.
Geen concreet doel hebben is niet nutteloos
De van Dale omschrijft 'doelloos' als:
zonder concreet doel
nutteloos
Ik kan me daar zo over verbazen. Serieus meneer van Dale: als ik geen concreet doel heb is het nutteloos?
Dus iemand die dagelijks geeft vanuit haar of zijn hart zonder concreet doel is nutteloos?
Welk concreet doel heb jij voor het opvoeden van je kind?
Als je dat niet hebt is het nutteloos hoor!
Welk concreet doel heb jij voor de relatie met je beste vriendin?
Als je dat niet hebt is het nutteloos hoor!
Ehm...zie je hoe raar deze definitie is?
Op zoveel aspecten van je leven vinden we het volkomen normaal dat we geen concrete doelen hebben, maar als het over werk & geld gaat moet dat plotseling wel. Anders is het nutteloos.
Omdenk momentje.
Aandacht Geven vanuit je hart is nuttig, zinvol en zingevend.
Ik heb verlangens. Misschien is dat wel de meer feminiene manier van doelen stellen.
Ik heb verlangens waar ik aandacht aan wil geven in mijn bedrijf.
Verlangens, Aandacht en Geven.
Die drie woorden zijn belangrijk.
In een eerder blog over hoe je geld kunt verdienen met Human Design schreef ik al dat dat je wilt ondernemen vanuit de energie van willen geven in plaats van moeten ontvangen.
Aandacht geven.
Met daarbij de vraag waarom je die aandacht wilt geven, of te wel je verlangen.
Als daar het woordje "blij" niet in voorkomt, zou ik mezelf even achter de oren krabben en vragen waar het vrije & blije deel van het ondernemen ook al weer is gebleven ;-).
Ik heb als aandacht-geef-verlangens voor volgend jaar aspecten die mij heel blij stemmen en die volledig in lijn zijn met mijn Human Design Succesformule:
het verbeteren van mijn schrijfkunsten zodat ik nog beter mijn rol als inspirerende gids (projector met mentale definitie) kan vervullen
Omdat ik heel blij word van (beter leren) schrijven en jullie inspireren.
iemand die voor mij de (gedrukte) Human Design Boeken gaat inpakken & versturen.
omdat ik heel blij word als ik werk mag GEVEN en ik minder tijd hoef te besteden aan iets wat niet in mijn zone of genius ligt (projector zonder motor centra).
de realisatie van Jouw Human Design Carddeck
omdat ik me hyperenthousiast voel over de uitnodiging die ik hiervoor heb ontvangen en ik niet kan wachten om jullie hier volgend jaar mee te zien spelen.
Deze aspecten zijn wat ik in de hand heb. De slimmeriken onder jullie begrijpen heus dat als je structureel aandacht geeft aan aspecten waar je blij van wordt, dat leidt tot een resultaat, een uitkomst. Maar dat resultaat zie je in mijn 'plannen' nergens beschreven.
Ik heb ze ook oprecht niet.
Een vriendin appte laatst dat ze haar jaaromzet doel in november had bereikt en nadat ik haar gefeliciteerd had, besefte ik me dat ik überhaupt geen omzetdoel heb.
Voor de lol berekende ik even hoeveel boeken ik zou moeten verkopen voor een ton aan omzet en dat zijn er (ex BTW) 1.111. Mooi getal hè :).
Het wordt geen doel.
Mijn verlangen is veel groter dan boeken verkopen. Het is mijn missie om zoveel mogelijk mensen helpen hun Human Design Succesformule te ontrafelen en toepassen zodat ze vrij & blij kunnen leven & werken.
Of jij dat nou doet door bij mij een boek te kopen, een sessie te boeken, bij iemand anders in de leer gaat of dat je zelf de google zoektocht bewandelt en beetje bij beetje gaat experimenteren: ik vind het allemaal goed. Als jij je eigen strategie & autoriteit volgt maak je mij blij.
Ik geloof oprecht dat zolang ik vanuit mijn Human Design als mental projector met een 2/4 profiel mijn succesformule blijf toepassen, dat succes dan volgt. Daar hoef ik geen doel aan op te hangen.
Natuurlijk is het als ondernemer mijn taak dat ik een winstgevende operatie voer. Als er meer geld uitgaat dan er binnenkomt is het snel bekeken. Dat staat wat mij betreft volkomen los van resultaatgericht en strategische doelen stellen.
Wat wil jij?
Je hebt nu tot dit punt gelezen.
Misschien herken je je in mijn woorden, misschien voel je nog twijfel.
Ik ga je een simpele vraag stellen en ik hoop dat jij jouw innerlijke autoriteit laat beslissen:
Wil jij een doel met strategisch plan voor je bedrijf in 2022?
Heel simpel: als jouw antwoord JA is, en je wil dit omdat je er oprecht blij van wordt, maak er dan vooral één. Of misschien ga jij juiste helemaal aan van een concreet doel. Dan is het aandacht GEVEN aan iets waar jij blij van word. Op het moment van maken en uitvoeren straal jij dus positieve energie uit. Helemaal goed. Lekker doen!
En als jouw antwoord NEE is, ga daar dan mee verder. Geef je aandacht aan iets waar jij wel blij van wordt. Vertrouw erop dat jij prima succesvol kunt zijn zonder strategisch plan of doel volgend jaar.
Wat je antwoord ook is, als jij in 2022 een beetje meer jouw succesformule wilt toepassen en je voelt dat je daar wat hulp van mij bij wilt, nodig ik je uit om Jouw Human Design Boek aan te schaffen of een sessie met me te boeken. En ja, we kunnen zelfs in die sessie een strategisch plan voor je maken als jij dat wilt ;-).
Liefs, Rianne
P.S. Ik heb afgelopen dinsdag een Instagram Live gehouden over dit onderwerp waarin ik nog meer deel over hoe ik aankijk tegen doelen, strategie en plannen. Ik deel ook hoe jij als ondernemer, afhankelijk van de fase van je onderneming en jouw HD profiel, jij daar mee om kunt gaan.
P.S. 2: als je het nog wat lastig vindt om iets te benoemen waar je aandacht aan wilt geven, heb ik hier inspiratie voor je. Klik op jouw Human Design Type:
Generator, Manifesting Generator, Manifestor, Reflector, Projector.