Je ideale klant aantrekken volgens je Human Design
Een van mijn eerste ondernemersmentoren vertelde mij een jaar of 10 geleden: ‘Rianne, om te ondernemen heb je in de basis 3 dingen nodig:
- een potentiƫle klant met een probleem of verlangen,
- die bereid en in staat is te betalen voor
- de oplossing die jij aanbiedt voor dat probleem of verlangen.
Zij vervolgde met ‘zo lang je je aandacht op deze drie zaken houdt ben je in business.
De rest is afleiding.’
Tot op de dag van vandaag onderschrijf ik haar les.
Human Design maakt dit alleen maar makkelijker voor me.
In dit blog lees je hoe het kiezen van je ideale klant, voordat je ook nog maar iets hebt verkocht, verspilde energie is en hoe jij je ideale klant wel aantrekt, helemaal volgens jouw Human Design.
Je hoeft niet te verzinnen wie je ideale klant is
Voor dat Human Design op mijn pad kwam, was ik in de veronderstelling dat ik bovenstaande aspecten moest verzinnen. Ik dacht dat ik een goed strategisch plan moest maken voor:
- wie mijn ideale klant is
- welke uitdaging of verlangen hij of zij heeft
- hoe ik die uitdaging voor hem of haar oplos of dat verlangen invul
- en hoe mijn klant dit bij mij kon kopen: welk aanbod ik moest formuleren.
Begrijp me niet verkeerd: JA, deze elementen heb je allemaal nodig wil je gaan ondernemen.
Maar de manier waarop jij deze antwoorden voor jouw bedrijf vindt, is waar je vooraf niet veel mentale energie aan hoeft te verspillen als je leert werken volgens je Human Design.
Je hoeft het allemaal niet te VERZINNEN als je volgens je design werkt.
Te beginnen met je ideale klant.
De klassieke benadering van een doelgroep kiezen is een pure mentale benadering.
Je kijkt naar buiten en je bedenkt wie jij wilt of kunt bedienen met hetgeen jij te bieden hebt.
Maar vraag jezelf eens af: als je op deze manier werkt, ben jij die bedachte ideale klant dan aan het aantrekken? Of ben jij juist naar die persoon aan het toe bewegen?
Welke van de twee voelt vrijer & blijer?
In een ideale situatie sta jij heel stevig op je plek en straal jij iets uit wat zo bizar aantrekkelijk is voor iemand, dat de ander zich naar jou beweegt: jij trekt aan.
Je ideale klant zit op jouw fractaal
Een fractaal is een heilig geometrisch figuur dat zichzelf blijft herhalen.
Overal in de natuur herkennen we fractalen: bomen, planten, voedsel, ons lichaam, etc.
Het woord fractaal in Human Design interpreteren we als iemand die op “jouw golflengte zit“:
Iemand op jouw fractaal voelt zich energetisch verwant met jou.
Deze persoon staat open voor de energie die jij komt brengen zodat hij of zij daar verder mee gaat.
Ondernemen volgens je Human Design betekent dat jij zo afgestemd leeft dat jij de mensen op jouw fractaal aantrekt.
Het enige dat jij hiervoor hebt te doen is je strategie & autoriteit volgen.
Ja, ja Rianne, klinkt makkelijk, maar HOE doe ik dat dan in mijn bedrijf?
Werk van binnen naar buiten
Als je je ideale klant, de persoon die op jouw fractaal zit, zo vrij & blij mogelijk wilt aan trekken, dan is het jouw taak en verantwoordelijkheid om van binnen zo afgestemd mogelijk naar buiten te treden.
Manifestor ondernemer
volg je creatieve urges en vertel de wereld wat je wilt doen: de mensen die op jouw fractaal zitten hangen aan je lippen, de rest vertrekt.
MG / Generator ondernemer
volg je JOY in het moment en laat je onderbuik reageren op alles wat er voorbij komt: je onderbuik vertelt je ook nog wie op jouw fractaal zit: HECK YES of nope!
Projector ondernemer
volg je fascinaties, deel je kennis rijkelijk en laat je erkennen door de mensen die op jouw fractaal zitten. Je voelt het verschil echt.
Reflector ondernemer
positioneer jezelf in omgevingen die voor jou goed voelen en laat je verrassen door de mensen die op jou fractaal zitten en je wijsheid vragen.
Als je de mensen op jouw fractaal aantrekt, trekken die op hun beurt weer mensen aan op ook dezelfde fractaal en op deze manier groeit:
- jouw impact en voel je meer en meer innerlijke rust, Manifestor
- jouw creatie en jouw gevoel van voldoening, MG en Generator
- je expertise en jouw gevoel van succes, Projector
- de welzijn van je community en voel jij je meer en meer verrast, Reflector
Marketing voelt op deze manier nooit als hard werken en veel vrijer & blijer.
Hoe weet je of iemand op jouw fractaal zit?
Een tijdje geleden had mijn fijne klant Jannemarie een bekende van haar doorverwezen naar mijn Instagram account. Ik weet niet wie dat was, maar later in een gesprek vertelde Jannemarie dat die persoon weer was afgehaakt omdat zij mij te commercieel vond.
Ik reageerde met: oh mooi, zij zit niet op mijn fractaal.
Ik wil graag dat mensen die zich niet aangesproken voelen door de manier waarop ik Human Design informatie deel mij zo snel mogelijk ontvolgen. Dit is energetisch het beste voor ons allebei.
Die bekende van Jannemarie gun ik iemand bij wie zij zich goed voelt: iemand die op haar fractaal zit.
Je kunt nooit tot iemand doordringen die niet op jouw fractaal zit.
Als jij een ideale klant verzint en je gaat je best doen om marketing te bedrijven om die persoon aan te trekken, verspil je je energie mogelijk aan iemand tot wie jij nooit zult doordringen.
De klanten die niet op jouw fractaal zitten herken omdat als je met hen interacteert dan ervaar jij:
- Manifestor: irritatie en boosheid
- MG / Gen: frustratie
- Projector: bitterheid / verongelijktheid
- Reflector: teleurstelling
De klanten die wel op jouw fractaal zitten herken je omdat als je met hen interacteert dan ervaar jij:
- Manifestor: innerlijke rust & impact
- MG / Gen: pure voldoening
- Projector: succes door de erkenning die je ontvangt
- Reflector: verrassingen
Loop eens door de lijst van je (potentiƫle) klanten: wie roept welke emotie bij je op?
Mijn eigen ondernemersreis hierin
Omdat ik een marketing achtergrond heb was het afleren om een doelgroep te verzinnen echt wel een dingetje. Dat zat er zo ingeramd. Ik weet niet beter dan dat je van te voren een marketing strategie opstelt.
Maar toen ik met Kies vanuit je Kracht op Instagram begon heb ik mezelf beloofd dat ik dit volledig volgens mijn design ging doen.
Als projector heb ik mijn fascinatie te volgen en zonder voorbehoud of verwachting mijn kennis te delen. Daar ben ik op 1 januari 2021 mee begonnen op Instagram. Ik had geen ideale klant bedacht. Ik wist alleen maar dat ik mijn enthousiasme voor Human Design wilde delen.
Door volledig van binnenuit te werken, ontving ik na 2 maanden de eerste uitnodigingen. Sommige voelde ik tot op het bot, anderen wat minder.
De uitnodigingen waar ik heel blij van werd kwamen van werkende professionals die Human Design wilden leren kennen om vrijer & blijer te werken of ondernemen. Ik kreeg ook uitnodigingen voor relatie-achtige of opvoedkundige vragen, maar daar voel ik me minder senang bij.
Ik merk ook dat ik het blijst word van mensen die net als ik lekker praktisch zijn. Hoewel ik mijn spirituele kant volledig omarm, houd ik van praktische taal. Mensen die esoterische taal gebruiken begrijp ik zelf gewoon minder goed.
Ik zit niet op hun fractaal.
Ik merk ook echt dat ik als ik mezelf blijf erkennen voor mijn innerlijke kracht (mijn definitie) en wat ik hier te brengen heb, ik meer en meer de mensen aantrek waar ik heel blij van word: mensen op mijn fractaal.
Door deze aspecten ontdekte ik stap voor stap mijn ideale klant. Het woord “ontdekken” is mooi in dit kader, want mijn ideale klant was er altijd al, maar er zat een dekje overheen wat ik er geleidelijk af mocht halen.
Hoe: door vanuit mijn enthousiasme mijn kennis te delen zonder voorbehoud of verwachting.
We zijn nu ruim een jaar verder en inmiddels heb ik twee ideale klantgroepen:
- 1. Werkende professionals & ondernemers die Human Design voor zichzelf willen leren begrijpen en toepassen in hun werk en die van mijn praktische toegankelijke benadering houden.
- 2. Professionele dienstverleners die Human Design ook voor hun klanten willen inzetten maar zelf nog niet de expertise hebben en dit bij mij inkopen.
Beiden zijn ontstaan of ontdekt, doordat ik mijn strategie & autoriteit heb gevolgd. Ik heb geen energie verspild aan van te voren verzinnen wat het moest worden.
Dit gun ik jou ook. Ga van binnen naar buiten werken.
Ga stevig staan en treed zo afgestemd mogelijk naar buiten.
Je zult ervaren dat jij dan helemaal vanzelf (vanuit jou zelf) de mensen aantrekt die op jouw fractaal zitten.
Je bent dan natuurlijk nog wel verantwoordelijk om ze een oplossing aan te bieden waarvoor ze bereid zijn te betalen, de twee overige aspecten van ondernemen. Ook dat is trouwens makkelijker als je het doet volgens je Human Design :), maar dat is een thema voor een volgend blog.
Liefs, Rianne
P.S. je eigen Human Design ontrafelen kost tijd. Gun jezelf een compleet overzicht zodat je sneller en eenvoudiger volgens je design kunt gaan werken. Geschreven in heldere praktische taal. Je kunt Jouw Human Design Boek hier bestellen!
Jouw Human Design Boek
Jouw eerste kennismaking met Human Design. Ontdek de basics in ruim 65 pagina's en ga ermee aan de slag!