top of page

Human Design Blog

Jouw Niche by Design in 7 stappen

Bijgewerkt op: 31 okt. 2023

Als je gaat ondernemen dan is het handig dat andere mensen kunnen duiden waar je van bent.

Dit noemen we jezelf positioneren in een niche. Een niche kan groot of klein zijn. Breed of smal.

Maar dat elk bedrijf opereert in een niche is een gegeven.

Tenzij jij in je business elk willekeurig probleem van elk willekeurig mens ter wereld oplost ;-).


Maar hoe kom je nou achter jouw niche?


Niche vs positioneren


In deze post gebruik ik deze twee termen alternerend, maar er is wel degelijk onderscheid.


Niche: de 'markt' die jij bedient

Positionering: hoe jij specifiek bekend staat in die markt: voor éénpitters is dit grotendeels gekoppeld aan je persoonlijkheid en uitstraling.


Voorbeeld:


Mijn niche is Human Design (voor ondernemers)


Mijn positionering is: praktische, optimistische, toepasbare kleurrijke HD kennisproducten en diensten (uitgeverij)


Verschillende soorten niches


Er zijn verschillende manieren om te "nichen":


  • specifieke klantgroep: ondernemende moeders

  • specifiek onderwerp: spreken in het openbaar

  • specifieke methode: EFT


Super nichen is als je het combineert en verbindt met een specifiek verlangen (of probleem):

Het loslaten van de angst om in het openbaar te spreken als ondernemende moeder gebruikmakend van EFT.



Een verwarde klant koopt niet.


Als jijzelf en/of de mensen met wie jij werkt niet lekker kunnen benoemen waar jij van bent dan kan je dit klanten kosten.


Dit is wat heel veel van jullie best begrijpen en toch ervaren jullie zelf ook verwarring in het kunnen benoemen waar je van bent.


Sommige van jullie hebben een aversie tegen het benoemen waar je van bent.


Ik geloof dat dit komt omdat de manier waarop je hebt geleerd dat je je niche moet verzinnen NIET volgens je eigen design is.


Je hebt geen aversie tegen jezelf positioneren, je hebt aversie tegen het VERZINNEN wat het moet zijn.


Je hoeft je niche niet te verzinnen


Vrijwel elke marketing cursus, traject of programma start met de vraag: wie is je ideale klant, waar heeft hij/zij last van en welke oplossing heb jij?


Als je al jaren onderneemt dan kan je dat prima beantwoorden want je doet het werk al een tijdje en je weet best waar je AAN van gaat.


Maar als je iets nieuws start, is deze vraag per definitie een conceptuele vraag die je alleen mentaal, in theorie, kunt beantwoorden.


En laat nou NIEMAND ontworpen zijn om dit vanuit je hoofd te verzinnen.


Ik wil je die mentale energie besparen en je een prettigere manier aanbieden.


Niche proces voor een Manifestor


  1. Creëer voldoende rust & ruimte in je leven voor die briljante downloads van je.

  2. Doe het innerlijke werk om je angsten los te laten dat jouw stem niet gehoord mag worden.

  3. Wordt je bewust van de momenten dat je voelt dat je iets in gang wil zetten en wil veranderen.

  4. `Begin met het delen van die briljante stukjes inhoud....

  5. Wordt je bewust van wie aan gaat op die kleine stukjes inhoud...

  6. Welke impact geeft je een gevoel van trots: is het het type klant, is het de transformatie, is het de formule...

  7. Je niche ontvouwt zich met elk impact momentje...


Niche proces voor een MG / Generator


  1. Creëer voldoende ruimte in je leven om te spelen: dingen te doen die jij LEUK vindt.

  2. Doe het innerlijke werk om je please-drang en al die MOETJES los te laten.

  3. Wordt je bewust van je onderbuik reactie die de hele dag kleine of grote responses afgeeft op alles wat je ziet, hoort, ruikt, proeft of aanraakt.

  4. Deel vanuit je eigen enthousiasme alles wat jij heerlijk vindt om je mee bezig te houden.

  5. Wordt je bewust van wie respondeert op jouw energie

  6. Wat geeft je de meeste voldoening: het type mens, de inhoud, de transformatie...?

  7. Je niche ontvouwt zich met elk voldoeningsmomentje...


Niche proces voor een Projector


  1. Creëer voldoende ruimte in je leven om te rusten en te studeren wat jij BOEIEND vindt.

  2. Doe het innerlijke werk om je eigenwaarde los te koppelen van hard moeten werken.

  3. Deel vanuit je eigen fascinatie rijkelijk over wat jou interesseert en wat je hebt geleerd.

  4. Wordt je bewust van de respons en de vragen die mensen je stellen: voel je de erkenning?

  5. Wat brengt je het meeste succes: werken met een bepaald type mens, transformatie of formule?

  6. Je niche ontvouwt zich uitnodiging voor uitnodiging..


Niche proces voor een Reflector


  1. Creëer voldoende ruimte in je leven om te rusten en je te verbinden met mensen die goed voelen.

  2. Doe het innerlijke werk om je sense of self los te koppelen van hard moeten werken en 1 ding moeten doen.

  3. Deel vanuit je eigen verwondering rijkelijk wat jij observeert in de wereld.

  4. Wordt je bewust van de respons en de reacties & vragen van mensen.

  5. Wat verwondert je: werken met een bepaald type mens, transformatie of formule?

  6. Je niche ontvouwt zich via de correcte mensen die jou verwonderen...



Jouw niche & positioneringsreis


Jouw proces om je niche te ontdekken en jezelf te positioneren is geen mentale schrjfoefening. Dit is een 'doen in de praktijk-oefening'


Ook dit is weer een kans om je HD experiment uit te voeren. Ditmaal over een basis aspect in je reis als ondernemer.


Dit is ook geen éénmalige oefening.

Zolang je onderneemt blijf je op deze reis. Elke keer weer een nieuw uitkijkpunt.



Tot Slot


Velen van jullie zijn bang dat door het nichen je jezelf vastzet.

Je wil de vrijheid voelen om te veranderen.


Deze angst is in zichzelf een signaal dat je nog niet vanuit alignment je bedrijf aan het bouwen bent.


Een ondernemer die vanuit haar design tot haar niche komt voelt die angst niet meer zo sterk (soms vlagen, maar je herkent dat dan als een uit je kracht signaal).


Jouw toekomstige klanten verdienen het dat jij vanuit alignment staat voor wat je brengt. Het is jouw taak daar woorden aan te geven.


Liefs, Rianne


P.S. Wil je hulp bij het verder vormgeven van het marketing fundament van je bedrijf en dat volgens je design doen? Boek een Human Design Sessie!




Bestel Jouw Human Design Boek

Over mij, Rianne Klein Geltink

Over Ons Rianne.png


6 jaar ervaring in leven (en werken) volgens mijn Human Design:

  • Ruim 400 mensen een 1:1 reading gegeven

  • Ruim 1.800 persoonlijke Human Design boeken geschreven

  • Ruim 200 HD marketing sessies gegeven

  • Ruim 200 opgeleid to Human Design Professional
     

Op Instagram deel ik wekelijks inzichten over Human Design en hoop zo dat jij steeds beter jezelf gaat begrijpen en je innerlijke kracht gaat honoreren. 

Wij bieden hiervoor Jouw Human Design Boek en de Human Design Coaching Toolkit!

bottom of page