Waarom ik mezelf geen coach noem
De reden is niet omdat iedereen zichzelf zo noemt ;).
De afgelopen jaren heb ik geproefd aan de verschillende rollen die ik zie in het ‘persoonlijke-ontwikkeling dienstverlenings-wereldje’.
In deze blog lees je over de 6 kernrollen die ik herken. Dit is puur mijn perspectief.
De 6 rollen zijn: coach, strateeg, consultant, expert, docent en dienstverlener.
Ik start dit blog vanuit mijn eigen carrière om daarna de 6 rollen uit te diepen.

De typisch de rol van consultant
In mijn laatste functie in loondienst (2007-2010) bij de Jaarbeurs heb ik een verandering in de marketing werkwijze en organisatie doorgevoerd.
Toen ik in 2011 voor mezelf begon werd ik ingehuurd door mensen van concullega’s van de Jaarbeurs en later andere bedrijven om exact hetzelfde te doen. Dit is typisch de rol van consultant.
Sinds 2021 heb ik de shift gemaakt naar kennis delen over Human Design. Ik pakte de rol van docent: Ik ben een kanaal voor Human Design informatie.
Ik kreeg uitnodigingen van ondernemers die hun Human Design willen vertalen naar marketing. Hier pak ik in de rol van strateeg.
In een uurtje geef ik je een aantal praktische pijlers voor je marketing door de lens van je chart. Jij gaat daarna er zelf mee aan de gang.

De rol van expert en docent
De volgende uitnodigingen gingen over “anderen Human Design charts leren lezen”. Daarin heb ik een middenweg gevonden tussen de rol van expert en docent.
Via de Human Design Coaching Toolkit kan jij snel zelf charts leren lezen en zelf Human Design sessies geven.
Al met al vervul ik behoorlijk wat rollen. Maar de rol die ik nauwelijks vervul is die van coach.
Ik ben letterlijk ontworpen om mijn mening en overtuigingen de wereld in te brengen.
Ik weet oprecht niet HOE ik mijn eigen overtuiging, concepten en aanpak uit kan zetten.
Ik weet dat alle antwoorden in jou zitten, dat is mijn overtuiging (zie je de ironie 😉 wat ik je leer. Maar ik coach je heel weinig.
Ik geloof ook niet dat dat is wat jij van me wil. Met mijn gedefinieerde hoofd & ajna willen mijn klanten mijn inzichten. Die breng ik.
Nu jij.

De rol die je vervult
Als je gaat ondernemen dan word je geacht na te denken over je dienstverlening. In marketing termen noemen we dat je propositie en je aanbod.
Maar voor dat je over die vraag na gaat denken ligt daar wat mij betreft een veel fundamentelere vraag onder. Welk rol wil je vervullen.
Ik observeer een tendens dat mensen zichzelf heel snel coach noemen. Bij navraag naar wat ze exact doen voor hun klanten geef ik daar vaak een ander woord aan.
Ik onderscheid verschillende rollen die je kunt vervullen in jouw dienstverlenend bedrijf:

Coach .
De coach is iemand die haar klanten door inzet van verschillende coaching methodieken de weg leidt naar antwoorden die van binnenin komen.
Ze stelt briljante vragen zonder dat ze haar eigen mening of vooroordeel erin verwerkt.
Zij geeft je de alle ruimte om zelf je eigen oplossing te ontdekken.
De coach weet dat alle antwoorden in jouwzelf liggen en creëert een container waarin je ze kunt vinden.
Strateeg .
De strateeg is iemand die het grotere plaatje ziet. Zij kijkt naar de doelen of wensen van haar klant en weet binnen no-time een strategie op maat vorm te geven.
Ze bemoeit zich niet met de details van de uitvoering.
Ze benoemt eventueel wat uitdagingen die je in de uitvoering van de strategie tegen kunt komen.
Ze geeft haar een aanpak: een strategie en laat daarna los.


Consultant / Adviseur .
De consultant is iemand die met een strategie in de hand de route uitstippelt voorafgaand en tijdens de uitvoering.
Zij weet exact wat te doen, want ze heeft het veel vaker gedaan.
Ze loopt met haar klanten mee zolang het project loopt of zo lang de kennis nog niet bij haar klant zelf aanwezig is.
Ze weet exact waar de uitdagingen liggen en hoe deze op te lossen. Ze is het voorbeeld van “been there, done that” en ik help je onderweg.
Expert .
De expert is, net als de consultant, ook iemand die al lang heeft gedaan wat haar klant wil doen.
Maar in tegenstelling tot de rol van consultant, heeft de expert haar werkwijze uitgewerkt in een methode die klanten zonder haar 1:1 begeleiding kunnen uitvoeren.
De expert loopt niet met je mee.
Een goede expert heeft haar methode overigens aangepast op verschillende leer & doe stijlen (bv voor verschillende HD types / profielen).


Docent .
De docent is een kanaal voor informatie. Ze deelt diepgaande kennis over een onderwerp en geeft haar studenten de ruimte om die kennis tot zich te nemen en te onderzoeken op een manier die voor hun werkt.
Ze stimuleert nieuwsgierigheid en bij vlagen zelfs verwarring.
Verwarring is namelijk een signaal dat je aan het leren bent. Je kunt nooit verward zijn over iets dat je niet interesseert (en dus niet wil leren) en/of over dat wat je al snapt.
De docent moedigt je aan om de kennis zelf echt eigen te maken.
Dienstverlener .
De dienstverlener is iemand die bepaald werk voor je doet. Zij neemt letterlijk werk uit handen.
Dit kan werk zijn waar de klant geen vaardigheden in heeft, of werk wat de klant niet wil doen.
De dienstverlener heeft vaak specifieke expertise die ze inzet voor haar klanten en werkt nauw samen met haar klant.


Welke rol vervul jij voor je klanten?
Dit zijn belangrijke vragen die je beantwoord wilt hebben voor je ook maar gaat nadenken over je aanbod.
Welke brengt je het meeste JOY?
Zit er een verschil tussen de rol die je nu hebt vs die je graag zou willen vervullen?
Welke rol zou je WILLEN vervullen?
Welke rol zou je absoluut NIET willen vervullen?
Welke (belemmerende) overtuigingen heb jij over de verschillende rollen?
Kijk nou, als ik wil kan ik heus wel coachende vragen stellen ;-).
enJOY!!
Liefs, Rianne
Treffende Trajecten
Geef je al Human Design Readings maar wil je de slag maken naar Coachtrajecten met Human Design?
Transformeer dan als eerste je huidige readings tot startpunt. Je hebt iets aan te passen in de structuur zodat de vervolgbehoefte voor coaching heel snel helder wordt en je klant vanzelf doorstroomt naar je trajecten.
In Treffende Trajecten leer je hoe en ontvang je templates!
Nu tijdelijk van €249 voor €47!
