Wat in je chart bepaalt jouw Human Design type?
Zodra je een bodygraph van jezelf of iemand anders opvraagt, krijg je er informatie bij, minimaal het Human Design type, autoriteit, profiel en soms nog wat andere aspecten.
Je type betekent veel in Human Design, het geeft o.a. je je strategie mee, je in & uit je kracht routepaaltjes.
Maar wat in een chart zorgt daar nou voor?
In deze post een uitéénzetting van de centra die je type bepalen en waarom jij door jouw combinatie jouw set aan superpowers hebt meegekregen.
De rol van centra
Je chart komt tot stand door twee meetmomenten. Het eerste moment is ongeveer 88 dagen voor je geboorte. Op dat moment heeft jouw kleine lichaam in de baarmoeder van je moeder zich zo ver ontwikkeld dat het de neocortex kan verwelkomen. De activatie van de poorten op dit eerste meetmoment creëert jouw onbewuste design: alles wat roodgekleurd is in jouw chart.
Het tweede meetmoment is je geboorte. De neutrino’s die op dat moment in de lucht zweven creëren de tweede imprint. Dat is alles wat zwart is gekleurd in je chart.
Samen vormt dit jouw definitie: jouw Human Design.
In de tijd ziet dit er zo uit:
Voor 99% van de mensen leiden die twee meetmomenten tot gedefinieerde centra. Voor 1% blijven alle centra ongedefinieerd. Hier kom ik straks op terug.
Een centrum raakt gedefinieerd als er een gedefinieerd kanaal tussenzit. Dus de poorten aan beide uiteinden zijn geactiveerd.
Een gedefinieerd centrum betekent dat jij consistent en op (jouw) vaste manier de energie van dat centrum de wereld in projecteert. Je bent “zender” van energie.
Een ongedefinieerd centrum betekent dat jij de energie van dat centrum variabel en inconsistent ervaart. Je bent ontvanger van energie.
Elk centrum heeft zijn eigen energie thema. Human Design analisten kunnen in één oogopslag zien welke energiethema’s jij de wereld in projecteert. Aan de hand van een bepaalde combinatie van jouw gedefinieerde centra stellen we vast welk Human Design type jij hebt.
Met andere woorden: je gedefinieerde centra creëren je Human Design type
Welke centra zijn van belang bij het vaststellen van je Human Design Type?
Bij de vaststelling van jouw Human Design type kijkt een analist in principe naar 4 centra-gerelateerde aspecten in je chart.
- Zijn er centra gedefinieerd of niet? Zo niet, dan val je direct onder het Reflector type.
- Is het sacrale centrum gedefinieerd? Zo ja, dan val je direct onder het Generator type (we hebben meer info nodig om vast te stellen of je dan een pure Generator of Manifesting Generator type hebt)
- Is je keel centrum gedefinieerd EN is deze direct of indirect verbonden via gedefinieerde kanalen met een motor centrum (sacraal, hart, wortel en/ of emotie?) Zo ja, dan heb je Manifesting aspecten. Is je sacraal OOK gedefinieerd dan val je onder het Manifesting Generator type. Is je sacraal NIET gedefinieerd val je onder het Manifestor type.
- Heb je centra gedefinieerd maar je valt niet onder 2 of 3, dan val je onder het projector type.
Hieronder zie je een flowchart van hoe jij dit zelf in je eigen chart en die van anderen kunt vaststellen. Op je mobiel is dit wat lastig zien. Ik heb deze flowchart al eerder hier op instagram gedeeld.
De betekenis van die specifieke centra
Op basis van je gedefinieerde centra kunnen we dus je Human Design type vast stellen. Maar waarom leidt die specifieke combinatie nou naar je type? Daarvoor moet je de betekenis begrijpen van de centra die een rol spelen:
De rol van gedefinieerde centra
Als eerste het Reflector type. Zoals ik al eerder schreef is de betekenis van gedefinieerde centra dat jij die energie op een consistente en jouw vaste manier de wereld inzendt.
Als je geen enkel centrum gedefinieerd hebt, behoor je tot de 1% van de wereld die volledig ontvanger is van energie.
Dit betekent dat jij geboren bent om energie te ontvangen en terug te geven aan de wereld hoe gezond we met zijn allen leven. Je hoort daarom ook vaak de term dat Reflectors de barometer zijn van de collectieve energie. Reflectors voelen intuïtief aan hoe de vlag erbij hangt.
Dit is waarom. Dit is jouw superpower. Je bent niet op aarde om veel te doen en te zenden, maar veel te ontvangen en te reflecteren zodat we samen gezonder, lees afgestemder, gaan leven.
De rol van het keel centrum
Het keel centrum staat in Human Design voor expressie en manifestatie. In Human Design stellen we dat vrijwel alle wegen (kanalen) naar de keel leiden. Dat komt omdat het uitspreken van iets zo wezenlijk is voor creatie & manifestatie.
We hebben het uitspreken van gedachtes, emoties, gevoelens, instinct, richting, hartsverlangens, onderbuikgevoelens etc nodig om vanuit daar in actie te komen (of niet).
De keel is daarom een ongelooflijk krachtig centrum. Als jij die gedefinieerd hebt, is jouw stem jouw consistente superpower.
De rol van motor centra
Het Human Design systeem kent 4 motor centra. Een motor is simpelweg de brandstof voor actie.
- Het emotie centrum: de brandstof (en bewustzijn) om de menselijke ervaring te voelen.
- Het hart centrum: de brandstof om te willen vanuit je hart: de kracht van de wil: wilskracht.
- Het wortel centrum: de brandstof (en druk) voor de juiste timing om in actie te komen.
- Het sacraal centrum: de brandstof om te blijven doen wat je doet zolang je plezier hebt.
Een motor centrum geeft actiematige energie. De kracht om te doen. Als jij een motor centrum gedefinieerd hebt in je chart, heb jij consistent toegang tot de kracht om te doen. Dit betekent overigens NIET dat die energie altijd aan staat. Elk motorcentrum heeft zijn eigen ritme van energie: het wortelcentrum werkt pulserend (aan / uit), het hart centrum werkt in bursts (korte periodes van veel energie, dan weer langere periodes van rust), etc.
Verbinding van het keel centrum met een motor centrum
Als een gedefinieerd keel centrum is verbonden (direct of indirect) via gedefinieerde kanalen met een motor centrum betekent dat een consistent lijntje van uitspreken naar doen.
Of te wel: met die connectie ben jij ontworpen om van uitgesproken woord direct in actie te komen (op jouw manier) of niet.
De vertaling naar de Human Design Types
Met de informatie die je nu hebt gelezen, kan je de puzzel leggen over de betekenis van een Human Design type. De reflector hebben we al besproken, nu de overige types:
Manifestor
Een Manifestor heeft
- een ongedefinieerd sacraal en dus geen consistente brandstof om te blijven doen wat je doet.
- een gedefinieerd keel centrum verbonden met ten minste 1 motor centrum: hart, emotie en / of wortel: de kracht om vanuit het uitgesprokene direct in actie te komen. De strategie van een Manifestor is “informeer & initieer” of te wel: spreek je uit en ga doen. Maar wel op jouw manier, niet eindeloos blijven doen, daar heb je de brandstof niet voor.
Dit gegeven geeft Manifestors de energie om hun rol te vervullen. Zijn zijn de innovators. Zij zijn hier om verandering te brengen, om te initiëren, om mensen aan te wakkeren, maar niet om zelf eindeloos te blijven doen.
Generator
Een Generator heeft:
- een gedefinieerd sacraal centrum: de brandstof om te blijven doen wat je doet als je plezier hebt.
- Wellicht een gedefinieerd keel centrum en andere gedefinieerde motor centra, maar deze zijn NIET verbonden via gedefinieerde kanalen. Of te wel je onderbuik is leidend in het “in actie” komen, die wil eerst ergens op kunnen reageren voor het in actie komt.
Dit gegeven geeft Generators de energie om hun rol te vervullen. Zij zijn de energieke creators. Zij zijn hier om JOY te verspreiden en om expert te worden op hun domein. Ze hebben de energie om te blijven doen wat ze doen op het domein wat hen JOY brengt.
Manifesting Generator
Een Manifesting Generator heeft:
- een gedefinieerd sacraal centrum: de brandstof om te blijven doen wat je doet als je plezier hebt.
- een gedefinieerd keel centrum verbonden met ten minste 1 motor centrum: sacraal, hart, emotie en / of wortel: de kracht om vanuit het uitgesprokene direct in actie te komen. De strategie van een Manifestor Generator is; volg je sacrale reactie, spreek je uit en kom in actie. Je ziet, deze strategie is een combinatie van de Generator en de Manifestor.
- Het is voor MG’s belangrijk dat ze hun onderbuik niet negeren, die is nog steeds de Queen bee (bijenkoningin). Niet je hoofd, niet je stem, je onderbuik reactie. Het informeren helpt je om de snelheid te realiseren die jij nodig hebt en het dan te blijven doen tot je plezier weg is.
Dit gegeven geeft Manifesting Generators de energie om hun rol te vervullen. Zij zijn de energieke veelzijdige creators: zij zijn hier om met hun creatieve energie dingen te creëren om vervolgens weer snel door te gaan naar t volgende ding dat hen JOY brengt. Ze brengen de snelle power EN de energie om te blijven doen wat ze willen doen zolang het hen JOY brengt.
Projector
Een projector heeft:
- een ongedefinieerd sacraal centrum: geen consistente brandstof om te blijven doen wat je doet, zelfs niet als je plezier hebt ;-).
- Geen directe of indirect verbinding via gedefinieerde kanalen tussen het keel centrum en een motor centrum en dus niet de superpower om vanuit het gesprokene direct in actie te komen en te initiëren.
- De betekenis hiervan is dat jij simpelweg ontworpen bent om je andere gedefinieerde aspecten uitsluitend te gebruiken voor de mensen die jou erkennen. Daarvoor is het wachten op de erkenning, de uitnodiging voor jou zo van belang. Dit is geen gebrek, maar een bewustwording dat jouw energie echt voor de happy few is.
Dit gegeven geeft Projectors de energie om hun rol te vervullen. Zij zijn hier om anderen te gidsen. Ze voelen en zien creatieve energie bij anderen. Ze helpen anderen de innerlijke rust & voldoening te realiseren waar ze naar verlangen.
Wil jij Human Design integreren in je werk met cliënten?
Dan is dit de absolute basis stap 1 van het leren begrijpen van de mechaniek in een Human Design Chart. Chart analyse start hier.
Wil je dieper, dan verwelkomen we je graag binnen de Human Design Coaching Toolkit!
Human Design Coaching Toolkit
Integreer met vertrouwen Human Design in jouw praktijk. Voor jouw cliënten of collega's. Actief leren door de theorie direct toe te passen.